Perkins

Het bedrijf werd in 1932 opgericht in een klein kantoor in Peterborough, Verenigd Koninkrijk, met als doel fabrikanten in de snel groeiende auto-industrie over te halen dieselmotoren te nemen voor de auto's en vrachtwagens die zij produceerden. Het bedrijf is sindsdien uitgegroeid tot een van 's werelds grootste leveranciers van off-highway diesel- en gasmotoren - maar het behoudt de toewijding en de visie van zijn oprichters Frank Perkins en Charles Chapman.
Frank was ondernemend, vindingrijk en een energieke verkoper, terwijl Charles een geniaal ingenieur was die het gelukkigst was in zijn werkplaats, weg van de schijnwerpers. Ze hadden niet veel geld, maar ze hadden elkaar aanvullende talenten, een groot idee en een visie op wat dat idee zou kunnen worden. Hun focus lag vanaf het begin op de dieselmotor, waarvan ze geloofden dat die een revolutie in de auto-industrie teweeg kon brengen.
In die tijd was de dieselmotor een zwaar werkpaard met een traag toerental - wat de auto-industrie betrof was hij het stiefkind van de benzinemotor. Charles' idee was dat hij, door de motor te herontwerpen als een hogesnelheidseenheid, hem de prestaties van zijn benzineconcurrent kon geven, met veel lagere bedrijfskosten.
De ondernemende Frank op zijn beurt zag het effect dat een dergelijke motor op de autofabrikanten zou hebben, en hij begon de motor met buitengewone voortvarendheid op de markt te brengen. Hij wist dat de uitstekende transportverbindingen van Peterborough snelle leveringen zouden betekenen, waardoor de wachttijden voor zijn klanten tot een minimum beperkt zouden blijven.
Kort na de oprichting van het bedrijf verscheen de eerste snelle dieselmotor - de 4 cilinder Vixen. Een krachtigere versie, de Wolf, volgde en de motorfabrikant Humber begon deze te gebruiken in zijn succesvolle Commer-trucks.
In het eerste jaar produceerde het bedrijf slechts 35 motoren, allemaal bestemd voor vrachtwagens en auto's. Een ervan was te zien op de Bedrijfsautotentoonstelling van 1933. Drie jaar later, op het Brooklands circuit in Surrey, werd Perkins het eerste bedrijf dat zes wereldrecords dieselsnelheid op verschillende afstanden in handen had. De dieselmotor was gearriveerd en het bedrijf begon snel uit te breiden naar de landbouwsector.
In 1947 werd de productie overgebracht naar de Eastfield-vestiging in Peterborough. Maar de nadruk lag op uitbreiding, en zes jaar later werd Simpson and Co. of India de eerste van honderden licentiehouders en distributeurs over de hele wereld. Perkins was op weg om het wereldbedrijf te worden dat het vandaag de dag is.
In de daaropvolgende decennia werden fabrieken en distributiecentra voor onderdelen geopend in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Distributeurs werden aangetrokken in 171 landen, met meer dan 3.500 verkooppunten.
De banden die in de loop der jaren zijn aangeknoopt met andere internationale machinegiganten, met name de overname van Perkins door Caterpillar in december 1997, hebben de onderneming geholpen bij de ontwikkeling van haar motorenaanbod, ongeëvenaarde technische expertise en wereldwijde reikwijdte.
Met productiefaciliteiten over de hele wereld hebben wij de capaciteit om tot 800.000 eenheden per jaar te produceren, waardoor Perkins een van 's werelds toonaangevende leveranciers van diesel- en gasmotoren in de 4-2000 kW (5-2800 pk) markt blijft.
Perkins is gebouwd op geschiedenis en traditie. Wij hebben nu productie- en onderdelenfaciliteiten op vier continenten. Maar wij behouden de oorspronkelijke focus op de ontwikkeling en fabricage van motoren, en de vastberadenheid om de beste en meest up-to-date technologie te gebruiken om onze producten voortdurend te verbeteren. Wij werken nog steeds nauw samen met onze klanten in alle delen van de wereld om tot de beste en meest betrouwbare oplossingen te komen.
Met Perkins Marine (voorheen Perkins Sabre) leveren wij scheepsmotoren voor de plezier- en beroepsvaart. Vanaf 64 kW (87 Pk) tot en met 225 kW (300 pk).Perkins Marine heeft een range Perkins dieselmotoren die gekenmerkt worden door een grote cilinderinhoud waardoor het vermogen bij een laag toerental behaald wordt. Het hoogste koppel wordt ook bij een zeer laag toerental bereikt. Mede hierdoor heeft een Perkins diesel scheepsmotor een zeer lange levensduur en zijn ze zeer goed toepasbaar in zware waterverplaatsende schepen. Het aandrijven van hydrauliek is door deze kenmerken ook zeer goed toepasbaar. Naast diverse uitvoeringen voor toepassing als voortstuwingsmotor, is er ook een range Perkins diesel motoren voor het gebruik als generatorsetmotor. Tevens zijn er diverse “type approval” op deze motoren aanwezig, waardoor ook commerciële toepassingen mogelijk zijn.
Ook verzorgt Bierenbroodspot in de rondvaart Perkins CNG motoren. Deze aardgas motoren zijn gebaseert op de M130C dieselmotor.